Din observatiile asupara functionarii Justitiei si Procuraturii in Romania, dupa revolutia din decembrie 1989, se poate aprecia ca aceste institutii ale Statului de Drept, care ar fi trebuit sa functioneze independent, separat, si in baza normelor cu privire la principiile si prerogativele Statului de Drept, s-au aliat in structuri comune, fara responsabilitati legale si s-au transformat intr-o noua dictatura, cu radacini adanci in regimul comunist, avînd in vedere doar privilegii si discriminari fata de celelalte categorii sociale ale societatii romanesti. Fata de aceasta situatie si de multitudinea de cazuri înregistrate privind abuzurile, abaterile si incalcarile grave ale disciplinei, constitutiei si legilor tarii, care au dus la inregistrarea a nenumarate cazuri de coruptie, abuz de functie si de putere etc, condamnate de societate si de o minoritate a justitiei ,si avand in vedere ca sunt persoane care ar trebui sa cunoasca bine, sa respecte si sa aplice prevederile legilor, a creiat in societate, perceptia ca aceasta institutie comuna justitie-procuratura, incalcand cu buna stiinta toate normele si principiile de conduita judiciara si nu numai este cea mai corupta, compromisa, profitoare, penibila si abuziva Institutie a Statului de Drept din Romania.

Procuratura si in special DNA s-a transformat din ce ar fi trebuit sa fie, un organ de prevenire si combatere a coruptiei si a actelor reprobabile din societate si economie, intr-un organ eminamente de persecutie politica, economica, sociala si culturala, cu repercursiuni grave asupra dezvoltarii economico-sociale si a imaginii Romaniei in lume. La aceasta institutie se regasesc multe din caracteristicile si modul de actiune a inchizitiei medievale, care a reprezentat chiar si pentru acea perioada, in evolutia omenirii, o rusine. In cele ce urmeaza prezentam cateva date din istoria si modul de actionare al Inchizitiei.

,,Inchiziție (din latină inquirere, a cerceta; inquisitio, cercetare) este o formă a procesului penal din epoca Evului Mediu târziu, formă diferită de cea a dreptului roman, în vigoare în Europa Occidentală până în sec. al XIII-lea. Într-un proces intentat de inchiziție („ex officio“) erau prezentate metodele (procedurile) ca servind interesele obștești și salvării sufletului acuzatului. Metodele de investigație ale inchiziției urmăreau descoperirea așa numitului „adevăr”, pentru obținerea acestei dovezi, se foloseau până și schingiuirea(beciul domnesc) acuzatului în fața unor martori, recunoașterea vinii acuzatului fiind scopul principal al investigațiilor, dovezile obiective fiind neglijate. Acest proces lua în considerare numai declarațiile unor martori, care se bazau pe declarațiile altor martori, astfel procesul putând dura timp îndelungat, sfârșitul procesului se termina cu o sentință în care acuzatul putea fi numai nevinovat sau vinovat cu recunoașterea vinii”.,,Procesele intentate de inchiziție s-au extins și asupra vrăjitoarelor (coruptilor). Un acuzat avea, de exemplu, libertatea de a-și acuza la rândul lui unii dușmani, și dacă acuzarea lui se dovedea reală avea șanse de grațiere”.,,Printre metodele de investigație a inchiziției era „chestionarea penibilă” care consta de fapt din diferite metode de tortură a acuzatului, prin care se căuta îndepărtarea influenței viciilor lumești (coruptiei) și obținerea unei mărturisiri” .,,Până la abolirea ei, în 1834, inchiziţia spaniolă a devenit tot mai mult un instrument de eliminare a oricărui tip de deviere politică, socială şi culturală”.

Ce a insemnat umilirea zecilor si sutelor de pensionari plimbati pe la DNA, cum au fost si batranii bolnavi si chinuiti, adusi cu autocarele, in campania electorala pentru alegerea presedinteluui Iohannis, de la sute de km pentru a fi audiati despre felul cum au votat la referendum? Aceste umiliri la care i-a supus procurorul Kövesi, nu se vor uita si nici ierta. Placerea sadica a acesteia de a tortura pensionarii este cunoscuta si din timpul campaniei, cand erau urmariti pensionarii dupa votul pentru suspendarea presedintelui Basescu fiind pusi sa jure pe biblie pe la porti sau pe capota masinii. De fapt aceasta aversiune fata de pensionari este mai veche, inca din anul 2009 cand s-a opus ca acestiea, care au cladit aceasta tara, Romania, sa nu primeasca un drept legal, constitutional, pe baza contributivitatii, mai bine sa moara de foame si fara medicamente un esalon important de sute de mii de pensionari si sa primeasca ei, cei din sistemul judiciar, pensii nesimtite in afara cadrului legal de contributivitate. Chiar inainte ca Basescu sa inghete pensiile si sa le impoziteze, Kövesi cu care colabora in tandem, a actionat impotriva pensionarilor, iata dovada din documentele vremii:


,,RIL: Recalcularea pensiilor provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat

2009-08-19 00:00 Avocatnet.ro

Procurorul general al Romaniei, Laura Codruta Kövesi, a inaintat marti Inaltei Curti de Casatie si Justitie (ICCJ) un recurs in interesul legii cu privire la problema de drept vizand stabilirea si recalcularea pensiilor din sistemul public provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat, prin luarea in considerare a formelor de retribuire obtinute in acord global, prevazute de art. 12 alin.(1) lit.a) din Legea nr. 57/1974 privind retribuirea dupa cantitatea si calitatea muncii.

Procurorul general a solicitat admiterea recursului in interesul legii si pronuntarea unei decizii prin care sa se statueze ca la stabilirea si recalcularea pensiilor din sistemul public provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat nu se pot valorifica formele de retribuire in acord global, prevazute de art. 12 alin. (1) lit.a) din Legea nr. 57/1974.

S-a facut din coruptie un lite motiv, mai mult pentru discreditarea unor oameni politici si intreprinzatori autohtoni in timp ce cu strainii care au distrus economia nationala prin privatizare nu s-a intamplat nimic. Acest rusinos flagel, in loc sa fie rezolvat fara multa popularitate, a fost ridicat la nivel de carascteristica a poporului Roman care si-a pierdut toata demnitatea castigata de-alungul istoriei sale. Pentru aceasta urata faima sunt vinovati si politicienii care au folosit-o pentru discreditarea adversarilor politici si cand era adevarat si cand erau doar presupuneri. Cu toata aceasta popularizare meschina, Romania, conform datelor furnizate de ONG Transparency international unde intr-un raport publicat la Berlin, in ce priveste coruptia, este pe locul 69 din 174 de tari, deci la aproape 1/3 din total, in partea pozitiva, cu un punctaj de 43 puncte din 100, pe acelasi loc, impreuna cu Brazilia, Bulgaria, Grecia si Italia care nu-si discrediteaza tarile cum o facem noi prin institutiile statului de drept. India ocupa locul 85, China locul 100 cu 36 puncte, urmata de Mexic, R Moldova, Bolivia, etc, locul 103 cu 35 puncte, Rusia locul 136 cu 27 puncte si plutonul se incheie cu Irak si Afganistan, eliberate, educate si ajutate de armatele SUA si ale unor tari Europene si Romania.

Daca ar trebui sa tinem cont de aprecierile fostului presedinte Tr.Basescu pe cand era inca presedinte, si el stie mai bine din culisele justitiei, cam jumatate din procesele intentate unor politicieni, incheiate cu achitari, sunt abuzive si nedrepte si probabil proportia se pastreaza si acum daca nu s-a amplificat cumva.

Conform prevederilor Constitutiei si a celorlalte Acte Normative, interne si internationale, care reglementeaza sau orienteaza, ca model, organizarea si functionarea Justitiei si a Procuraturii, se impune organizarea acestor institutii tinand cont de toate aceste prevederi si in special de organizarea si functionarea acestor institutii in tarile cu o democratie autentica in care cetateanul se bucura de libertatile si drepturile conferite de constitutie si de prevederile legilor, in spiritul si litera acestora. In primul rand activitatea acestor institutii, justitia si procuratura, ca ministere distincte, ar trebui riguros separata in caz contrar ar trebui incluse si asociatiile de avocati asa cum sunt si procurorii, care sunt avocati ai poporului si cetatenilor conform constitutiei.

In cadrul unei reforme autentice, a institutiilor statului de drept, trebuie reglementata pozitia procurorilor care nu sunt magistrati ei sunt doar inalti functionari sau functionari ai statului care reprezinta interesele generale ale societatii si apara ordinea de drept, precum si drepturile si libertatile cetatenilor asa cum prevede Constitutia Romaniei in art. 131 si 132 si asa cum functioneaza acestia in f multe tari. Codul Principiilor de la Bangalore cu privire la Conduita Judiciara, emis in 2001, dezbatut si la Haga in 2002, preluat de toata lumea civilizata, dezbatut si la ONU, nu include functiile procurorilor in categoria magistratilor. Modul de organizare al Justitiei si Procuraturii din Romania face ca multe dintre prevederile constitutionale si a unor documente Europene si internatioanale sa nu-si gaseasca aplicabilitatea in Romania. Daca se mentine acest precedent ar trebui ca sindicatele sa se alieze cu M.Muncii, Guvernul cu Parlamentul, CSM si cu Asociatiile de avocati si acestea sa-si creieze structuri de actiune comune.

.

         CSM reprezinta o anomalie organizatorica, fiind o structura de tip struto-camila, unde sunt inclusi in aceiasi forma de coordonare strategica a actiunilor cei care reprezinta interesele statului si a cetatenilor sai cu cei care trebuie sa judice in conformitate cu Constitutia Romaniei, legile tarii si cu cele 6 Principii de la Bangalore: independenta, impartialitatea, integritatea, egalitatea, buna cuviinta si competenta.       

Inspectia Judiciara reprezinta de asemene o anomalie. Ei se controleaza prin rotatie pe ei insisi. Inspectia judiciara trebuie sa fie o Institutie Independenta, in afara M.Justitie si M. Public, CSM, CSP sa fie sub controlul Parlamentului, din care sa faca parte in special, profesori universitari de drept, civil, penal si constitutional alte cadre didactice, spacialisti cu diverse profesii ca medici, profesori, ingineri, economisti, etc. care sa aibe si studii de drept, pentru a se asigura o completa independenta, impartialitate si corectitudine in analizarea memoriilor si reclamatiilor.

Aducem ca argument recomandarile din Principiile de la Bangalore, recomandari precizate si de Raportorul special ONU pentru independenta justitiei, Gabriele K. Knaul e Siva, citam:

,,Aceste principii pornesc de la premisa că judecătorii răspund de conduita lor în faţa unor instituţii create pentru a asigura respectarea normelor, instituţii ce sunt ele însele independente şi imparţiale, şi a căror menire este să sporească, nu să deroge de la acele prevederi ale legii şi ale codului de conduită ce sunt obligatorii pentru un judecător”.

Cum poate fi independenta si impartiala Inspectia Judiciara cand este un apendice al CSM-ului si componenta sa o formeaza magistrati de la instantele teritoriale prin rotatie, fiind stipendiati discriminator in afara cadrului general?.

Speram ca noul Parlament al Romaniei, care reprezinta suveranitatea Poporului Roman, sa actioneze mai responsabil pentru interesul general al tarii, sa reorganizeze corespunzator nevoilor generale, sistemul judiciar din Romania, atribuindu-i obligatii si responsabilitati concrete, fara privilegii si discriminari, in conformitate si cu art. 16 din Constitutia Romaniei.

                                       Presedinte AVASDR,

                                            Corneliu Balan

Pin It